Jeżeli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób może przyswajać informacje Twoje dziecko i jak
można wesprzeć jego wielozmysłowe poznawanie rzeczywistości z pomocą metody
Montessori, to serdecznie zapraszam do przeczytania tego wpisu!


Istnieją trzy główne typy uczenia się:


👀 Wzrokowcy – to osoby, którym najłatwiej jest uczyć się z wykorzystaniem zmysłu wzroku,
łatwo będą przyswajać tekst czytany i barwne ilustrację.
👂 Słuchowcy – są to ludzie, którzy preferują odbieranie treści w formie dźwiękowej, na
przykład z pomocą nagrań czy słuchania wykładów.
Dotykowcy lub kinestetycy – najbardziej preferują przyswajanie wiedzy poprzez
bezpośrednie doświadczanie, ciężko im skoncentrować się w ciągłej pozycji siedzącej, najlepiej
uczą się, kiedy są w ruchu.


W szkołach stosujących metody konwencjonalne największą przewagę uzyskuje wzrokowiec, który najbardziej skorzysta z uczenia się za pomocą książek, rysunków i tekstu pisanego 📚. Słuchowiec może zapamiętać dużo z lekcji słysząc słowne tłumaczenie tematu przez nauczycielkę 🧑‍🏫. Co jednak z kinestetykami? Dla nich nauka szkolna może być szczególnie wymagająca.

Metoda Montessori częściowo odpowiada na potrzeby osób z tym typem uczenia się, ponieważ pozwala dobrać odpowiednie narzędzia do każdego ucznia.

🎯 Dla wzrokowców: praca z kolorowymi materiałami, ilustracjami i szerokim materiałem
wzrokowym.
🎯 Dla słuchowców: metoda Montessori angażuje dzieci w rozmowy, opowieści i eksperymenty dźwiękowe, pomagając im zrozumieć i zapamiętać informacje .
🎯 Dla kinestetyków: dzieci uczą się poprzez praktyczne doświadczenia, manipulację przedmiotami i ruch. Dzięki wykorzystaniu trójwymiarowych figur, realistycznych makiet czy nawet przenoszeniu kolejnych elementy pomocy naukowych i eksplorowaniu treści w sposób praktyczny a nie teoretyczny.


Jak możemy wprowadzić elementy nauki wielozmysłowej w swoim domu?

🌸 Pozwól dziecku na uczenie się w różnych miejscach, nie jedynie przy biurku. Nauka w pozycji leżącej czy powtarzanie materiału szkolnego chodząc po pokoju, może być doskonałym pomysłem. Regularne przerwy w nauce podczas których można wykonać ćwiczenia fizyczne, pozwolą rozładować napięcie i dotlenić zmęczony nauką mózg .

🌸 Obserwujmy nasze dziecko. Każdy z nas ma czasami gorszy dzień, zmuszanie do nauki może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego. Starajmy się w naszych pociechach pobudzać ciekawość i motywację wewnętrzną, dzięki której nauka może stać się bardziej przyjemna.

🌸 Eksperymentuj! Niektóre tematy można przedstawić w formie praktycznej a co uczy lepiej niż bezpośrednie doświadczenie? Jeżeli przyswajanie informacji z książek staje się męczące, spróbuj zaproponować swojemu dziecku naukę z wykorzystaniem innej modalności. Nagranie treści na dyktafon i odsłuchiwanie ich, znalezienie ciekawego filmiku w Internecie dotyczącego omawianego zagadnienia czy nawet stworzenie szalonego tańca zawierającego treści których dziecko chcę się nauczyć mogą być przyjemną odskocznią od standardowej metody .

Warto pamiętać, że typy oznaczają jedynie preferencje, zmiany kanału uczenia się mogą być korzystne dla każdej z grup, dlatego korzystanie z metod wielozmysłowych, czyli takich które angażują dziecko nie tylko wzrokowo, ale też słuchowo czy dotykowo mogą być niezwykle korzystne dla procesu nauczania. A Ty jesteś wzrokowcem, słuchowcem czy kinestetykiem? A może jesteś połączeniem każdego z tych typów ☺️?


Zapraszamy do komentowania!

🌷🐘🌷🐘🌷🐘

Zapraszamy również na nasz fanpage – gabinety Pomagajka.

Autor wpisu: mgr Magdalena Żuber (psycholog dziecięca)